Facebook ads gebruiken om (meer)Auto’s te verkopen

Elke ondernemer of salesmanager heeft er wel eens over gehoord: Facebook ads. In een tijdperk waar er veel omtrent social media marketing te doen is, kan het makkelijk gebeuren dat je hierover informatie krijgt van een optimist of amateur/influencer die geen benul heeft wat er bij een volledig marketing plan komt kijken.

Hoe voorkom je dit? Door zelf de basis van dit platform en marketingkanaal te begrijpen. Daarom schrijf ik nu deze blog. Met deze 4 korte stappen krijg je een goed inzicht in wat er bij een Facebook marketing campagne komt kijken.

1. Voorbereiding/Setup


  • Installeer Google Analytics op je website
    Dit stelt je in staat om gedetailleerde informatie te verzamelen over het verkeer op je website en hoe bezoekers omgaan met de inhoud van je website.

  • Maak een Facebook Business Manager aan
    Hiermee kun je al je advertentieactiviteiten beheren vanuit één centrale locatie.

  • Installeer een Facebook Pixel op je website
    De pixel volgt het gedrag van je websitebezoekers en helpt je bij het meten van conversies en het optimaliseren van je advertenties.

  • Bevestig je domein in Facebook Assets Manager
    Dit verhoogt de betrouwbaarheid van je advertenties en voorkomt problemen met het verspreiden van je advertentie.

  • Synchroniseer je voorraad met Facebook
    Door je voorraad vloeiend te synchroniseren vanuit je website naar je facebook pagina maak je je voorraad vindbaar op je pagina en voorkom je dat je verkochte auto’s adverteert.

  • Segmenteer je voorraad op basis van chassis/carrosserie
    Dit helpt je advertentie specifieke doelgroepen te matchen met de verschillende autotypes.

2. Eerste advertentie lanceren

  • Maak een dynamic inventory ad uitsluitend gericht op een nieuwe, koude doelgroep
    Gebruik de Facebook catalogus om aantrekkelijke advertenties te maken voor potentiële kopers.

  • Schrijf een aansprekende tekst bij de advertentie en enkele details over het voertuig
    Zorg ervoor dat je potentiële kopers aantrekt met pakkende informatie. Zorg er voor dat er een element van urgentie of schaarste in zit om de potentiele klant aan te sporen NU actie te ondernemen.

  • Schakel UTM-parameters in
    Dit helpt je bij het bijhouden van de prestaties van je advertenties in Google Analytics. Zo krijg je inzicht in welke ads de juiste doelgroep bereiken.

  • Selecteer de juiste pixel
    Zorg ervoor dat je de pixel gebruikt die je hebt geïnstalleerd in de vorige stap, die is gekoppeld aan je advertentieaccount.

  • Laat deze advertentie gedurende 2-4 weken draaien om gegevens te verzamelen
    Verzamel waardevolle gegevens om je campagne te optimaliseren.

  • Houd de prestaties van de campagne dagelijks in de gaten en doe aanpassingen indien nodig
    Blijf actief betrokken bij je advertentiecampagne. Reageer op comments, beantwoord vragen en zorg er voor dat je een autoriteit wordt.

3. Analyse

  • Vergelijk je statistieken in Google Analytics met het branche gemiddelde
    Identificeer gebieden waar je kunt verbeteren en optimaliseren. Denk aan bouncepercentage en hoe lang de gemiddelde bezoeker zich op je website bevindt.

  • Indien van toepassing: maak verbeteringen aan op je ad copy (CRO)
    Test verschillende advertentieteksten om te zien welke het beste presteren. Test 1 factor per keer om uitsluiting te krijgen en er geen 2 factoren door elkaar lopen.
    Je moet duidelijk kunnen onderscheiden waar de Facebook gebruiker beter op reageert.

  • Upload een saleslog naar Facebook
    Hiermee kun je offline conversies koppelen aan je online advertenties. Zo kun je verkopen herleiden aan impressies die je klant gehad heeft van je advertenties voordat hij/zij overging tot aankoop.

  • Breng het totale resultaat in beeld om rendement te berekenen
    Analyseer je ROI en bepaal of je campagne winstgevend is.

4. Uitbreiding en Optimalisatie

  • A/B test verschillende foto's en teksten
    Blijf experimenteren en optimaliseren om de beste resultaten te behalen.

  • Start nieuwe adsets gericht op de inmiddels warme doelgroep
    Richt je advertenties op mensen die al interesse hebben getoond.

  • Begin met lead ads
    Verzamel waardevolle leads voor opvolging. Deze leads kun je verder kwalificeren met gepersonaliseerde vragen op het leadformulier.

  • Andere ads
    car buy back, zoekopdrachten, etc. Test verschillende advertentietypen om je publiek te blijven betrekken bij je bedrijf.


Ik hoop dat je door deze blog een goed idee hebt gekregen van de digitale marketing wereld. Dat is mijn voornaamste doel met het schrijven van deze blogs.

Klaar om te starten? Boek nu een vrijblijvende demo!

Nu starten

Facebook Advertising kan een krachtige tool zijn voor autoverkoop, maar het vereist kennis en voortdurende optimalisatie om echt succesvol te zijn.

Vorige
Vorige

Waarom Facebook ads essentieel zijn voor autobedrijven/autodealers

Volgende
Volgende

De geheime formule voor succesvolle autodealer marketing