De essentiële Facebook Ads Checklist voor automotive
Door Automotive Promotions


Wat is de beste optie om mijn auto’s te adverteren op Facebook?

Er zijn veel mogelijkheden als het gaat om adverteren op Facebook. Het is makkelijk verstrikt te raken in alle opties die je geboden worden als je een campagne wilt gaan opzetten in Facebook Ads Manager.

Video’s hebben doorgaans het meeste betrokkenheid. Maar advertenties waarbij de gebruiker contact kan leggen via messenger is ook interessant. Misschien gewoon meer kliks en verkeer naar je website, of leads genereren?

Waar kies je nu dan voor?

De juiste keuze maken hangt af van wat je doelen zijn. Als je opzoek bent naar algemene naamsbekendheid en meer likes op je pagina is deze checklist niet geschikt.

Echter, als je op zoek bent naar de meest effectieve manier om je voorraad op Facebook te adverteren en specifieke VIN-leads te genereren van locale in-market shoppers voor je voertuigen, zijn Facebook Automotive Inventory Ads (ook bekend als Dynamic Ads) de oplossing. Hieronder vind je de checklist die je moet implementeren om een effectieve Automotive Inventory Ads-campagne uit te voeren.

  1. Importeer je Inventory feed

Werk met een Partner zoals Automotive Promotions die samenwerkt met je web host provider en je voorraad feed dagelijks op Facebook synchroniseert. 

Het is belangrijk dat je al je laatste voorraad en bijgewerkte prijzen automatisch en accuraat weergeeft. Zeker met een snel wisselende voorraad.

Net zoals je niet alleen maar 2 a 3 van je populairste auto's zou uploaden op Marktplaats of Autoscout, upload en promoot je op Facebook je GEHELE VOORRAAD in één keer. Door de dynamische aard van Facebook vindt de AI de meest relevante personen om specifieke voertuigen te tonen.

De in-market shoppers bepalen zelf op welke voertuigen ze willen reageren.

2. Segmenteer je voorraad op Facebook

Als de synchronisatie van je voorraad naar Facebook compleet is kun je door naar stap 2 ; Segmenteren.

We beginnen nog niet met het maken van de advertentie. 

Zo maar al je voertuigen pushen naar iedereen in de regio lijkt een beetje op de “ouderwetse krant” methode van adverteren. 

Als je met facebook je Doelgroep Targeting beter gespecificeerd, zul je betere, en dus efficiënter resultaten behalen met je advertenties.

Vanuit je catalogus op Facebook moet je “Vehicle sets” maken voor de advertenties die je wilt gaan uitvoeren. Bijvoorbeeld: Je wilt een advertentie maken voor al je voertuigen in de categorie “Hatchback”. Neem bijvoorbeeld: Audi A3, Volkswagen Golf en Mercedes A-Klasse. 

Het is aan te raden om minimaal 3 voertuigen met deze specifieke eigenschap te selecteren. Dit is om er voor te zorgen dat je je advertentieruimte volledig benut.

Eigenschappen waarop je kunt segmenteren.

  • Carrosserie

  • Kilometerstand

  • Prijs

  • Merk & Model

Uiteraard biedt facebook meer opties om te segmenteren. Maar het zal per bedrijf verschillen welke segmentatie optimaal is.

Segmentatie voorbeeld U.S. : Ford F150 Truck.

3. Target de juiste Doelgroep

Dit is de belangrijkste stap! Als je je advertenties niet onder de neuzen van de juiste mensen krijgt. Is het een toevalstreffer als je toch een voertuig via Facebook verkoopt. 

Je kunt bepaalde segmenten gebruiken van de vorige stap. De Vehicle set “Hatchback” van de vorige stap kun je dan targeten aan Facebook-gebruikers met interesse in dit hatchbacks.

Facebook weet welke advertentie aan een gebruiker moet worden getoond door middel van het gebruik van verschillende factoren, onder andere demografische informatie, interesses, online gedrag en andere gegevens die Facebook heeft verzameld over de gebruiker.

Websites zoals Marktplaats en Autoscout24 zijn aangesloten bij Facebook. En zoekopdrachten die Facebook gebruikers doen op deze sites, worden dus ook gelinkt aan hun Facebook profielen.

4. Dynamic Inventory verkeer en Lead Campagnes

Je bent klaar om je campagnes te lanceren! Maak een Dynamic Inventory Ad om je voorraad te tonen en verkeer direct naar de voertuig details pagina's op je website te sturen. Deze campagne maakt het voor winkelende klanten mogelijk om meerdere foto's van je

voertuig te bekijken en de voertuiggegevens te bekijken.

Dynamic Inventory Ad van Auto Zoeksite Autoscout24.

Lead ads 

Simpelweg mensen naar je website sturen en hopen dat de klant

zelf vervolgstappen zet, is niet genoeg! Om de gebruiker een handje te helpen maak je een Dynamic Inventory Lead Ad om gemakkelijk leads te verzamelen.

Informatie bevat: Voor- en achternaam, e-mail, telefoonnummer en het voertuig waar de desbetreffende gebruiker interesse in heeft.

Op het formulier kun je ook nog kwalificerende vragen stellen aan deze persoon om meer inzicht te krijgen om een inschatting te maken hoe serieus de lead is.

5. Automatische import van Facebook lead naar CRM


De advertenties krijgen impressies. De eerste Leads komen binnen. Maar standaard staan deze leads alleen in het Facebook Leads Centrum. Dat is natuurlijk prima als je net begint en volop bezig bent met het platform. 

Om er voor te zorgen dat het verkoopproces soepel blijft verlopen is het wenselijk dat Leads automatisch worden geïmporteerd in je CRM, kort nadat de Lead het formulier heeft verzonden.

Als je met ons samenwerkt kunnen we dit realiseren door software te installeren en configureren zodat jij en je sales team een notificatie krijgen zodra er een nieuwe Lead binnen komt. Alle informatie direct ingevuld. Er komen geen mensenhanden meer aan te pas. Scheelt tijd (en dus geld), en het proces gebeurt foutloos.

6. Track data en verkoopcijfers

Nadat je campagnes tijd hebben gehad om mensen te bereiken en resultaten te genereren voor je bedrijf is het tijd om in te zien wat deze campagnes nu uiteindelijk echt doen. Na 90 dagen (aanbevolen) is het tijd om te zien of Facebook je verkopen kan toeschrijven aan acties die gebruikers hebben genomen na het zien van een van je advertenties, zoals klikken op de advertentie, je website bezoeken of een Lead formulier versturen.

Je kunt je sales logboek uploaden naar Facebook in de Offline Events Manager. Het zal wat tijd kosten om voor Facebook om deze data te kunnen verwerken, maar na een tijdje zullen verkopen terug te vinden zijn in je Ads Manager. Je kunt ook je omzet/winst data inzien als je die informatie hebt meegenomen uit je logboek.

Hoeveel vink jij af van de Checklist?

  • Importeer je inventory feed

  • Segmenteer je voorraad op Facebook

  • Target de juiste doelgroep

  • Dynamic Inventory verkeer en Lead campagnes

  • Automatische import van Facebook lead naar CRM

  • Track data en verkoopcijfers

Te moeilijk?

We begrijpen het. Facebook ads is niet zo makkelijk als het maken van een advertentie op Marktplaats. Het is een complex proces, helemaal als je niet zo bekend bent in de digitale wereld.

Ben je opzoek naar de juiste partner met de juiste kennis en strategieën om een persoonlijk, winstgevende campagne te verzorgen voor je bedrijf?

Vraag vrijblijvend een consult aan via de contact pagina.